Om förskolan

Omvårdnad, lek och lärande vävs samman i vår verksamhet. Vi anser att trygghet och omvårdnad är grunden för allt lärande. Hos oss kan undervisningen och lärandet ske överallt bara vi pedagoger är medvetna och engagerade.

Unikt för vår förskola är undervisningen som sker genom Montessoripedagogiken som uppfyller läroplanens mål för verksamheten. Exempelvis är respekt, omvårdnad av medmänniskor och material samt tid till att lära sig att kunna själv, att känna sig behövd ledord i vår verksamhet.

Vi har som vision att erbjuda barnen att utforska vår närmiljö genom promenader och skogspass. Vi besöker bibliotek kontinuerligt samt gärna teatrar med mera i vårt samhälle.

 
Kids%20in%20Preschool_edited.jpg

Kuben
1-3 år

För de allra yngsta används Montessorifilosofin genom att ge barnen tid. Vi anser att även de allra yngsta barnen har en inre drivkraft och växer av att kunna själv. Vår verksamhet och miljö är därför planerad för att ge barnen tid och möjlighet till att ”kunna själv”.

I vardagen, bland annat vid våra pedagogiska måltider, använder vi Montessoriövningar såsom att hälla vatten/mjölk, ösa ärtor, knäppa knappar och dra upp/ner blixtlås. Barnen erbjuds även Montessoripass som är planerade av Montessorilärare och assistenter.

Färgtornet
3-5 år

På Färgtornet delas barnen in i olika aktiviteter; till exempel Montessoriklassrum, ateljé, bygg- och konstruktionsrum, dans och rörelselek samt fri lek. Detta är möjligt då vi har en välplanerad lokal samt utnyttjar närmiljön och vår kuperade och allsidiga gård.

Montessoripasset genomförs i vårt klassrum och barnen har möjlighet att arbeta med praktiskt eller sensoriskt material som stimulerar matematik, språk, kultur samt biologiinlärning. Barnen väljer själva övning och materialet har ett syfte samt är självrättande så att barnet själv kan se resultat. Vid Montessoripassen är läraren närvarande och inspirerande utan att värdesätta barnens prestation.

Kids Painting
 

©2020 av Montessoriförskolan Våra Barn